THIS
PAGE IS PART OF A FRAMESET, CLICK HERE
FOR THE LONG TALL ERNIE SITE
LONG
TALL ERNIE & THE SHAKERS - MUSIC
|
THIS
SITE'S JUST TO CATALOQUE MY COLLECTION IN USING IT AS A DATABASE
THESE PAGES ARE
PURELY FOR EDUCATIONAL USE TO INFORM YOU
I DON'T S
E L L THE
MUSIC
|
THE
MOANS 1964-1966
BIOGRAPHY DUTCH / UK
© Photo's
Annette Joosten / ©
Photo's
Rob van Veghel |
Name |
Instruments |
Start |
End |
Erlend Josephy |
Guitar |
1964 |
07.03.65 |
Gerth van Roden |
Solo |
1964 |
??.??.64 |
Jos Hesseling |
Guitar |
1964 |
10.10.64 |
Wouter Blokland |
Drums |
1964 |
??.??.64 |
Alfons Haket |
Guitar |
1964 |
01.11.66 |
Herman Brood |
Keyboard, Vocals |
1964 |
01.11.66 |
Alan Macfarlane |
Drums |
1964 |
25.06.65 |
Peter de Leeuwe |
Guitar |
02.03.65 |
14.08.65 |
Karel Kaayk |
Guitar |
01.04.65 |
19.05.65 |
Cees de Best |
Guitar |
01.04.65 |
08.08.65 |
Wim Hubers |
Drums |
09.05.65 |
01.11.66 |
Sjoerd van der Duim |
Vocals |
19.05.65 |
01.11.66 |
Cees van Dijk |
Drums |
??.??.?? |
??.??.?? |
Jaap van Eik |
Bass |
01.10.65 |
01.11.66 |
SOUNDMAGICS
- HOWLS - VOORLOPER / PRERUNNER BANDS BEFORE
THE MOANS
© The
first photo of The Howls / The Moarts (later The Moans)
The Moarts never were a band and did no gigs!!!
HERMAN BROOD
Herman Brood heeft The Moans nooit opgericht.
Dit is fout in onderstaande artikel.
Herman Brood never founded the Moans. This
is wrong in the article of Anneke Koers below.
Kösterskoele
- Anneke Koers
De eerste persfoto van
/ The first pressphoto of The Moans 1964
Left to right: Alan Macfarlane,
Jaap van Eijk, Herman Brood, Erlend Josephy, Alfons Haket
Een van de eerste foto's van
/ One of the first photo's of The Moans 1964 |
© The
Moans 1964 - Arnhem Hockeyclub |
Uit jongerenblad "ENORM" van
11-03/04-1965
Herman Brood over The Moans:
(1985)
“Je kunt het je nu haast
niet meer voorstellen, maar door lang haar te hebben, had je al bestaansrecht
! Dat was wel handig en op zichzelf al een doorbraak. Wat Arnhem vooral
voor mij betekende was toch dat ik als boerenlul in 1964 plotseling in
een redelijk grote stad terechtkwam. En wel in het kunstenaarsmilieu. Als
je achttien bent is dat kennelijk hoogst interessant. Ik had er in ieder
geval naar toe geleefd, naar het ‘op de kunstacademie gaan’, want ik dacht:
Nou, daar gaat het gebeuren, daar wordt het feest ! Toen bleek het weer
zo’n zelfde kloteschooltje te zijn. Ik zat als het ware weer op de HBS
met cijfers, huiswerk en dat hele geouwehoer. Het kind was teleurgesteld,
dat begrijp je wel. Enfin, toen kwamen The Moans en dat ging in zo’n stroomversnelling
dat ik tekenen plotseling niets meer vond, terwijl ik altijd tekenaar had
willen worden. Het leukste van die tijd was, dat je met een gitaartje onder
de arm de bus inging om aan een talentenjacht mee te doen. Je won en je
zat in de molen. De spontaniteit van toen was misschien een soort voorloper
van wat er nu gebeurt. Ik vond het allemaal behoorlijk spannend, dat weet
ik wel. Met Japie, Alfons en Alan hadden we de showbizz elementen instinktief
door: publiciteit, de beuk er in, aanvallend spel en moeiteloos stapten
we met de versterker in de hand de bus in om in een naburig dorp een talentenjacht
te winnen, volledig overtuigd van onszelf, want andere bandjes vonden we
op z’n minst gemompel van bedelaars. Collegialiteit? Had ik toen al geen
last van!
(zie ook: Moan) |
© September
16th,1965 Nordhorn, West Germany
© March
5th,1966
© May
5th,1966
BIOGRAPHY
DUTCH
De eerste beatgroepen die
in Arnhem rond 1964 opdoken waren The
Crabs, The Roosters, The Cheat Five en The
Howls, waarvan de bezetting van de laatste formatie werd gevormd door
een paar knapen die elkaar kenden van de kunstacademie. daarna werd naam
Sound
Magics al spoedig veranderd in The Moarts and The Moans, afgeleid van
de bekende song “Moanin’ van jazz-virtuoos
Art Blakey. |
© Annette
Joosten |
Het eerste regionale optreden
vond plaats in oktober 1964 in de Gendtse zaal Providentia, tijdens een
groots opgezette teenagershow waar de tweede prijs (een beker) werd behaald.
De bezetting bestond op dat mo- ment uit Jaap van Eik, Herman Brood, Erlend
Josephy, Alfons Haket en Alan McFarlane. Ze waren de eerste musici die
beat en Rhythm & Blues bracht zoals The Rolling Stones dat in Engeland
deden: wild, ruig en vooruitstrevend ! De begintijd was moeilijk: hun kleding,
lange haar en optreden werd door oudere mensen als ‘vies en ongehoord’
van de hand gewezen. Daarentegen accepteerde de jeugd The Moans zoals ze
waren. Vaak werd hen de toegang tot zalen en hotels geweigerd of werd een
show halverwege afgebroken. |
© May,
1966 |
Er bleven echter genoeg
gelegenheden over om voor honderden gillende en stampende fans een concert
te geven. De Moans werden een begrip en kregen op die manier aandacht van
de pers, wat resulteerde in een groot interview in het Arnhems Dagblad.
De tijden van droog brood waren nu definitief voorbij en nu verschillende
instanties begonnen te merken dat The Moans publiekstrekkers waren, werden
ze steeds vaker uitgenodigd voor optredens. Toppers uit het repertoire
die het destijds heel goed deden bij het publiek waren o.a “Empty Heart
en “Bye bye Johnny”. |
© Annette
Joosten |
Begin 1965 kreeg de band
door manager Willy Schwenken werk in Duitsland ( hij verkocht The Moans
als een Engelse groep ), voornamelijk in Westfalen en Sauerland. Op de
stencils die hij in de zalen uitdeelde verkondigde hij echter de meest
fantastische dingen. Het was voor de bandleden ieder keer weer een verrassing
om te lezen hoe ze nu weer heetten en waar ze vandaan kwamen. Maar het
Duitse publiek slikte alles. Zelfs al spraken de jongens gewoon Nederlands
met elkaar terwijl het publiek er bij stond. Een populaire kreet van de
Duitse fans was ‘Kein Beatles, kein Stones, aber The Moans ‘. Op 6 mei
van datzelfde jaar volgde een live-optreden mét interview voor de
VPRO-radio in het programma Ronduit, waar The Moans een vertolking brachten
van het Manfred Mann-nummer
“Don’t
ask me what I say”. De tijd dat The Moans
bijna ieder weekend in Duitsland speelden was voor alle jongens een geweldig
fijne periode. |
Na al eerder enkele personeelswisselingen
te hebben ondergaan kwam op 16 mei 1965 zanger Sjoerd van der Duim de band
versterken. Op 10 juni daaropvolgend speelden The Moans voor een lege zaal
in het K.A.B.-gebouw te Arnem. Een plaatselijke muziekhandelaar (J.Scharrenberg)
had twee talentscouts van Artone uitgenodigd om proefopnamen te maken van
The Moans en een of andere Hawaiian-groep. Van The Moans werden drie covers
opgenomen: “Don’t bring me down (
Pretty Things), Dimples
(Animals) en Don’t ask me what I say (Manfred
Mann). De auditie werd voor beide groepen afgewezen. In juni 1965 werd
Alan MacFarlane vervangen door Wim Hubers. |
© 1965
?? |
Op 14 juli werd een concert
van de band in Giethoorn afgebroken omdat The Moans te hard speelden. Op
last van de Giethoornse burgemeester werden ze door de politie de zaal
uitgezet. Dat optreden wat door zo’n 500 fans werd bezocht, was voor de
Giethoornse burgerij wekenlang gespreksstof.
Op 8 augustus kwam een vriend
van Herman Brood, drummer Peter de Leeuwe (later naar The Bintangs) de
band versterken, maar werd er een paar dagen later al weer uitgeschopt.
De bezetting op dat moment bestond uit Herman Brood, Jaap van Eik, Sjoerd
van der Duim, Alfons Haket en Wim Hubers. |
© Annette
Joosten, 1966 ?? |
Eind ’65 speelde de band
voornamelijk in Duitse clubs als beroepsmusici, waar zij in diverse clubs
maandcontracten hadden. In november 1966 kreeg Herman Brood een aanbieding
om in Cuby & The Blizzards te komen spelen waarna hij de band verliet.
Kort daarna ging Sjoerd van der Duim bij het Utrechtse Fullhouse spelen
terwijl Alfons Haket terecht kwam bij Surfin’ Co en iets later bij de befaamde
Sound Magics.
GEEN OPNAMEN VAN UITGEBRACHT |
© Annette
Joosten |
BIOGRAPHY
UK
THE MOANS / MOAN (Arnhem)
After the performance Josephy
announced his last presence in The
Moans, did a performance
play on behalf of the Children circus... |
During 1964 the city
of Arnhem, situated at the German border, knew lots of upcoming beatgroups
like The Crabs, Roosters,
Cheat Five and The Howls, whose name quickly
changed into The Moans, named after the Art Blakey song “Moanin’”.
Members were all students
from the Arnhem Art School, who were inspired by The Pretty Things and
The Rolling Stones, walking around with long hair and funny clothes. They
joined lots of beat contests in the area, bringing their gear by bus, but
many times they won themselves a price. Personell: Herman Brood , Erlend
Josephy, Alfons Haket, Jaap van Eik and Alan McFarlane.
In 1965 their manager got
them lots of weekend contracts in Germany where he sold The Moans
as a British beatgroup, attracting hundreds of punters who believed just
that, even if the boys spoke Dutch with each other (!)
A popular yell at the time
was “No Beatles, no Stones, we want The Moans…..” In May during that same
year The Moans did a Dutch radio show, got into the local newspapers
and were getting a lot of work in The Netherlands as well.
SOURCE: DHP ENCLOPEDIA A
- Z
The complete story and almost
all photo's: Arnhem Beat '60 van Jeannette Joosten, 1985
NO RECORDINGS HAS BEEN RELEASED |
06.12.2006
Erlend Josephy, gitarist
bij MOAN - 1964 1965, was te zien op Talpa TV, Holland in Deal or No Deal
op 04.12.06.
UK
Erlend Josephy, guitarplayer
in MOAN - 1964 1965, did an appearance on Talpa TV, Holland in Deal or
No Deal, date 04.12.06. |
Literatuur /
Literature |
Het volledige verhaal en
foto's van THE MOANS en MOAN:
The whole Story and Photo's
of THE MOANS AND MOAN:
Paperback printed in DUTCH
Arnhem Beat '60 van Jeannette
Joosten, 1985
VERKRIJGBAAR - AVAILABLE:
Amaformosa
Antiqbook
Bol.com
Boterbrug
BRON: poparchief-arnhem
Comment:
Het meest komplete boek qua
beschrijving en data van optredens.
The most complete book in terms
of description and dates of performances. |
Boek vol met informatie en 15
foto's van The Moans
(waaronder nog nooit gezien)
over The Moans, blz,34<->87
Een muzikaal leven met o.a.
The Moans, Cuby + Blizzards,
Livin' Blues, Solution en Trace (1965-1977
--------------------------------------------------------------------------
Paperback full with information
and 15 photo's of The Moans
(including never seen) about
The Moans, pages 34< >-87
A musical life with a.o.
The Moans, Cuby + Blizzards,
Livin' Blues, Solution en Trace (1965-1977
Paperback printed in DUTCH!! |
|
© Copyrights Freetimeweb |